Voorbereiding

Al snel na onze vorige reis waren we opnieuw plannen aan het maken voor alweer een volgende.

Hoewel het in de woestijnen van het zuiden van de USA ontzettend heet is in de zomer, gaan we het er toch op wagen.
We gaan terug naar Arizona en Utah.
Het thema wordt Deserts & Canyons.

Een ruwe planning gemaakt in augustus 2011.
Veel reisverslagen van anderen gelezen, planning aangepast.
Reisgidsen doorgenomen, planning weer aangepast.

In september 2011 zijn de vliegtickets, de overnachtingen en de huurauto geboekt.

Van 8 juli tot 30 juli 2012 deed ik samen met mijn zoon (16 jaar)
deze ongelooflijk mooie reis.

Ik durf geen dirtroads rijden dus geen Moki Dugway, Burr Trail, ... in onze route.
De meest avontuurlijke wegen (onverhard) die wij zullen rijden zijn de Scenic Drive in Monument Valley en een stukje Apache Trail (regio Phoenix).

Reisverslag

maart 2014

Het was eigenlijk best fijn om alsnog een reisverslag te maken.
(kon ik nog eens nagenieten terwijl ik door mijn foto's grasduinde)

Ik had het eerst wat schematisch aangepakt, maar dan toch besloten om er een gewoon reisverslag van te maken. Dat leest makkelijker en oogt mooier.

Bijkomende info is te vinden via de links of in het roadbook.

Dag 1 : Brussel - Newark - Phoenix

8 juli 2012

We rijden met de eigen auto naar Brussel.
Parkeren doen we op de holiday parking - reservation zone bij de luchthaven van Zaventem. (vooraf te reserveren via de site van Brussels Airport) 5 minuutjes wandelen en je bent in de vertrekhal.

We vliegen met United Airlines. Aan de incheck balie worden ons andere stoelen gegeven (ondanks dat we ze al onmiddellijk bij reserveren hadden vastgelegd). We zitten 10 rijen van elkaar af en elk aan de andere kant van het vliegtuig !!!!
Sorry, maar het kan niet rechtgezet worden (wel voor de terugvlucht).
Gelukkig kunnen we voor beide vluchten op het vliegtuig zelf ruilen met een andere passagier zodat we toch naast elkaar hebben kunnen zitten.

Verder verloopt alles prima.

Bij de tussenlanding in Newark hebben we mooi zicht op de skyline van New York City.

We verschieten wel van de temperatuur in Phoenix.
's Avonds om 20 u is het nog 35° C.

Voor we naar ons hotel rijden, gaan we langs Hard Rock Café om te eten.

Het is dan ook al bijna 23 u wanneer we in het donker ons hotel bereiken. Gelukkig is mijn zoon een zeer goede co-piloot. Wij reizen immers op de ouderwetse manier, met echte wegenkaarten en zonder gps.

Dag 2 : Phoenix - Tucson

9 juli 2012

Ik ben erg vroeg wakker. Goed tijdstip om onze bagage te herverdelen. (ik neem altijd een lege tas extra mee - je kan het dan zo regelen dat je niet elke keer alles uit je auto moet verhuizen naar je kamer)

Eerste stops:
AAA kantoor (daar kan je gratis wegenkaarten en tourbooks afhalen als je vb lid bent bij Touring - zie hiervoor Nuttige Info)
Walmart (koelbox, ijs, water, ...)
Bass Pro Outdoor World (hier hebben ze alles voor 'outdoor adventure')

Temperatuur 13u : 104° F = 40° C
Dat belooft voor de komende dagen.

Casa Grande Ruins National Monument
eerst picknick (in de schaduw) (er staan tafels bij de parking)
bezoek Visitor Center en ruïnes (+/- 2 u 30')
Regelmatig schuilen we in de schaduw, de zon brandt en ons vel is dat nog niet gewoon.
De grootste ruïne hier wordt niet voor niets the Great House genoemd, gebouwd in 1350 en is 4 verdiepingen hoog (sinds 1932 wordt de ruïne beschermd door een enorme overdekking).

Wandeling(etje) door Tucson - El Presidio Historic District
Er is veel gesloten, de halve stad ligt open door wegenwerken, het voelt allemaal rommelig aan.

Dag 3 : Tucson (oa Saguaro East)

10 juli 2012

We zijn vroeg op pad. Voor het te warm wordt willen we naar Saguaro National Park East.

Het nationaal park is in 2 delen opgesplitst:
East (Rincon Mountain District) en West (Tucson Mountain District).
Het East gedeelte is te bereiken via Old Spanish Trail.
De weg door het park is de Cactus Forest Loop Drive waarlangs veel trails beginnen.

Eerst doen we het korte Desert Ecology Trail.

Daarna het serieuze werk: de Loma Verde Loop Trail - 5,5 km
(Loma Verde Trail - rechtsaf Pink Hill Trail - rechtsaf Squeeze Pen Trail)
We zijn hier alleen. Het is een mooie wandeling tussen struiken en cactussen door. We zien een ree, konijnen en meerdere hazen, Antelope Jackrabbit. Die zijn echt enorm groot.

Eerst loop je richting een wash en daarna over een hoger gelegen vlakte. Bij Loma Verde Mine staat enkel een bordje maar van de mijn zelf is niets meer te zien (ze werd opgevuld). Vervolg van het pad is over heuvelachtig terrein.

De temperatuur gaat weer richting 100° F. We zijn dan ook blij als we terug bij de auto aankomen.
Op het einde van de Loop bezoeken we nog het visitor center.

We besluiten even in de gekoelde auto te blijven en rijden naar Mount Lemmon. Je hebt er mooi zicht over de Sonoran Desert.
De rit naar boven duurt normaal 45' maar na 20' bochtenwerk voelen we beiden dat wagenziekte niet veraf is en dus keren we terug.

Langs East Valencia en South Kolb Road hebben we goed zicht op de 'boneyard'. Kerkhof / parkeerplaats voor afgedankte vliegtuigen. Het klimaat is hier zo droog dat de vliegtuigen gewoon buiten kunnen staan en toch goed bewaard blijven.

Laatste bezoek van de dag is aan de Mission San Xavier del Bac.
Met de bouw werd begonnen in 1783 en, door geldgebrek, gestopt in 1797.
Vandaar dus ook maar 1 afgewerkte toren.
Er is een piepklein museum en een giftshop (hier kan je kaarsen kopen voor als je er één wilt branden)

Op het plein voor de Mission kan je echt frybread kopen bij mensen van de Tohono O'odham stam.
Het is een soort dikke pannenkoek die gefrituurd wordt. Je kan het zo eten of met suiker (superlekker), honing of een andere topping. Frybread wordt ook gebruikt om Indian Taco's te maken.

Dag 4 : Tucson (oa Pima Air en Saguaro West)

11 juli 2012

Deze voormiddag gaan we naar Pima Air & Space Museum.
Buiten staan meer dan 150 vliegtuigen. Er zijn ook verschillende hangars met vliegtuigen (iets meer dan 100) en tentoonstellingen. In de Space Gallery gaat de tentoonstelling over ... de ruimte.
Mijn zoon is hier in zijn nopjes. Ik vind het ook wel best mooi maar het bezoek mocht voor mij minder lang duren. Het is meer een mannen ding denk ik.

Om 11 u 30' gaan we naar de boneyard (AMARG). Die ligt op de Davis-Monthan Air Force Base en daar mag je enkel met een geleide tour binnen.
Ik vind het al meteen zeer aangenaam want de tour is met een bus MET airco.
Hier staan meer dan 4000 vliegtuigen mooi netjes op rijtjes geparkeerd. Sommigen worden gewoon bewaard, anderen worden gedemonteerd en voor wisselstukken gebruikt.
Rond 12 u 45' zijn we terug bij het museum.
Lunchen doen we in de Flight Grill (valt reuze mee, zowel qua prijs als kwaliteit)

Namiddag gaat het richting Arizona Sonora Desert Museum.
Ik dacht dat mijn zoon dit echt fijn zou vinden en dat het interessant zou zijn om de dieren bijna in hun natuurlijke habitat te zien. Het ziet er allemaal goed verzorgd uit en er zijn prachtige zichten op de Sonoran Desert. Maar ... beren, reeën, roofvogels, bobcats, coyotes tot zelfs kolibries in gevangenschap. Na een uur waren we al weg.

Snel verder naar Saguaro National Park West.
Zoals altijd gaan we eerst naar het visitor center, Red Hills Visitor Center. Verrassing, we worden in het Nederlands aangesproken door de ranger met dienst. !? Hij had ooit in Zuid-Afrika gewoond, vandaar. Hij geeft ons nog wat tips en hij is blij (en fier) dat hij ons een Nederlandstalige brochure over de saguaro's kan mee geven.
Er zijn korte en langere trails. Wij doen eerst het Desert Discovery Nature Trail en gaan daarna naar de Bajada Loop.

Bajada Loop Drive gaat door het park (Hohokam Road - linksaf Golden Gate Road) (zandweg, 5 mijl)
Deze weg is open van zonsopgang tot 1u voor zonsondergang. Voor vandaag is dat rond 18 u 30'.
De temperatuur is nu veel beter, geen 107° F meer maar een verdraagbare 90° F (= 32° C)
Valley View Overlook Trail: geweldige beloning op het einde

Wild Dog : we wandelen een kwartiertje en gaan dan terug
Signal Hill Petroglyphs Trail: kort trail, kleine klim naar rotstekeningen

We hadden nog graag de Golden Gate Road tot Picture Rocks Road gereden maar we durven niet (aan deze kant geraken we nog wel door de poort voor 18 u 30' maar aan de andere kant geraken we er dan niet meer uit)

Terug naar Tucson via Sandario - Picture Rocks Road (mooie weg) - Wade Road - Ina Road

Dag 5 : Tucson - Tombstone - Tucson

12 juli 2012

Mijn zoon is erg in het wilde westen geïnteresseerd en dus mag een bezoek aan Tombstone niet ontbreken deze reis.
(hier nog meer info)

Bij het plannen en na veel wikken en wegen besloten om er een dagtrip vanuit Tucson van te maken. Voordelen zijn dat we nog niet van hotel moeten veranderen en het maakt de rit van morgen 80 mijl korter.

We gaan zijn iets na 10 u in Tombstone en gaan eerst naar de OK Corral, plaats van de beroemde shootout.
Na het bezoek aan het Historama, kopen we onze kaartjes voor de show Gunfight at the OK Corral van 14 u.

Bij Helldorado Town Western Park gaan we naar de show Helldorado Gunfight. Het is een mix van toneel-stunts-gunfight, komisch en het publiek mag reageren.

Na de lunch bezoeken we de Tombstone Epitaph. Hier worden nog steeds kranten gedrukt. We krijgen een exemplaar mee van 27 oktober 1881 waarin verslag wordt gedaan van de Gunfight.

Op Allen Street is alles behouden zoals het vroeger was. Er zijn houten voetpaden, winkeltjes, saloons, restaurants. En we hebben er een ontmoeting met Wyatt Earp himself en zijn gang.

Het is ook deze gang die het opneemt tegen de Clantons en de McLaurys in de show Gunfight at the OK Corral. Ze spelen de aanloop naar en het gevecht zelf na.

Tombstone Courthouse State Historic Park:
gebouwd in 1882, nu een museum over de geschiedenis van de stad.

Good Enough Mine Tour: dit was één van de 25 zilvermijnen, ze werd gerenoveerd en nu kan je er een underground tour doen. De gids is net een echte 'miner' en een goede verteller.

Big Iron Shooting Gallery: nu we helemaal in wild west stemming zijn, willen we ook eens zelf de trekker overhalen. Je mag hier zelf schieten (wel paint ball kogels).

Voor we terugrijden naar Tucson stoppen we nog bij het kerkhof, de Boothill Graveyard.
Hier liggen onder andere de verliezers van het gevecht bij de OK Corral begraven.

Het was vandaag minder heet (ofwel beginnen we er aan te wennen).
Op de terugweg begint mijn zoon al onmiddellijk te lezen in de boekjes die we kochten. Hij krijgt er precies niet genoeg van.